Sinds 1992 werk ik in het onderwijs. Ik ben gestart op basisschool Sint Bernadus te Ommen en daarna werd ik leerkracht op SBO Diekmaat te Neede. In 2006 begon ik als ambulant begeleider te werken vanuit SOTOG. De afgelopen jaren werkte ik als gedragsspecialist in het Voortgezet Onderwijs. Door mijn werk binnen het Voortgezet Onderwijs begeleidde ik vele docenten, leerlingen en groepen. Ik was betrokken bij groepsprocessen, besprak met leerlingen de groepsdynamiek en begeleidde ook individuele trajecten/ leerlingen. Thema’s als rouw, afscheid, verdriet, pesten etc kwamen aan de orde.
In 2015 startten Monique Bosch en ik samen het Who Cares programma. Met veel liefde, enthousiasme en inzet begeleidden wij ongeveer 80 leerlingen (per bijeenkomst) op het Assink Lyceum. We bespraken met de leerlingen ‘the battles’ die zij aan het bevechten waren. Door openheid en het tonen van kwetsbaarheid werden moeilijkheden minder vaak in eenzaamheid verwerkt. In 2023 heb ik dit fantastische project overgedragen aan Monique en Martine.
Vanaf januari 2026 richt ik mij op het begeleiden van docenten, onderwijsassistenten, directies en leerlingen van basisscholen en Voortgezet Onderwijs scholen. Ook binnen het MBO en het HBO bied ik mijn expertise aan op het gebied van gedragsproblematiek, groepsdynamica, sociale vaardigheden, pedagogisch handelen en intervisies onder supervisie.
Neem gerust contact op als u bijvoorbeeld denkt aan de volgende interventies:
Systemisch werken in het onderwijs
Systemisch werken binnen het onderwijs wordt steeds vaker ingezet om opheldering te krijgen over wat er speelt in een klas of team. Dat het werken met leerlingen niet altijd makkelijk is, is niets nieuws. De dynamiek tussen en met ouders, leidinggevenden en collega’s ook niet. Het onderwijs is immers een dynamisch veld, waarin wij ook onszelf meenemen en daarmee ook onze ouders die we eren door te doen wat zij ons hebben voorgedaan. Als je uit een systeem komt waarin hard werken enorm belangrijk was, is het te begrijpen dat je soms moeite kan hebben met leerlingen die niet kunnen ‘starten’. Als je niet gewend bent om ruzie te mogen maken, te schreeuwen of je boosheid te tonen, kan je moeite hebben met mensen die dit wel kunnen. Of de leerling die niet kan ‘stoppen’ met bepaald gedrag werkt dan als een rode lap op jouw gedrag tov hen.
Het is belangrijk om meer systemisch bewustzijn te creëren in het onderwijs. De onderlaag wordt zichtbaar, waardoor er direct mogelijke interventies helder kunnen worden. In tijden van lerarentekorten, hoge werkdruk, druk van buitenaf is het van groot belang dat het onderwijssysteem zo gezond mogelijk is. Het systemische perspectief is daar helpend en ondersteunend bij.
Wat we vinden van onszelf, van een leerling, een ouder, een collega heeft grote invloed op de kwaliteit van de relaties die we aangaan. Het helpt om deze oordelen te onderzoeken en hier open naar te kijken.
Begeleiding bieden bij Rouw
Rouwen doen we op vele manieren. We huilen, halen herinneringen op, worden boos, angstig, halen weer herinneringen op, geven vorm aan rouw en zijn soms even de weg kwijt. Eigenlijk is het rouwproces moeilijk te definiëren. Het is wel heel hard werken! Daarom noem ik het liever rouwarbeid. Door hieraan te blijven werken, wordt ons verdriet niet kleiner met de tijd, maar groeien wij wel rondom dit verdriet.
Ik werk op verschillende manieren met rouw. Want gaat het om het rouwen om een overledene? Of rouwen we om een verlies; zoals scheiding, verlies van werk, gezondheid of wat anders?
Door het werken met een rouw landkaart, zoek jij zelf de plek waar je je nu bevindt en waar je naar toe wil. Deze reis ga jij starten en ik zal je begeleiden op jouw weg.
De begeleiding kan ook afgestemd worden op een klas met leerlingen. Door hun verdriet te delen, kwetsbaarheid te tonen herstellen ze de verbinding met zichzelf en met de ander.